Stockfoto Wolf

Wolfswissen


Beim Wolfswissen-Projekt steht die Vermittlung von Faktenwissen an Kinder und Jugendliche im Vordergrund. Durch spielerische Formate sollen wichtige Information für das Leben im „Wolfsland“ vermittelt werden, so zum Beispiel richtiges Verhalten im Fall einer Wolfsbegegnung.

Umsetzung

Das Projekt Wolfswissen ist Teil des Aktionsplans II der Leibniz-Gemeinschaft, eines Gemeinschaftsprojekts der acht Leibniz-Forschungsmuseen, das sich die Förderung von Dialog und Austausch über gesellschaftliche Herausforderungen zwischen Wissenschaft und Gesellschaft auf die Fahne geschrieben hat. Hierbei spiegeln die Wanderungen der Wölfe in neue Gebiete und ihre Rückkehr nach Deutschland das gemeinsame Motto „Eine Welt in Bewegung“ wider. Das Wolfswissen-Projekt ist am Senckenberg Forschungsinstitut und Naturmuseum Frankfurt angesiedelt und wird in enger Zusammenarbeit mit dem Senckenberg Biodiversität und Klima Forschungszentrum Frankfurt durchgeführt.

Mit ansprechend gestalteten digitalen Anwendungen sollen im Museumskontext kind- und jugendgerecht aufbereitete Inhalte zum Wolf vermittelt werden. Dazu gehören zum Beispiel die Aufklärung über richtiges Verhalten im Fall einer Wolfsbegegnung, aber auch Einblicke in den Arbeitsalltag von Menschen, die Ökologie und Verhalten des Wolfs erforschen. Die Anwendung soll ab Frühjahr 2022 in verschiedenen Leibniz-Museen zur Verfügung stehen.

Ansprechpartnerin

Lisa Lehnen
Dr. Lisa Lehnen
PostDoc, Member of Research Group 'Movement Ecology'

Research interests

My main research interest is the conservation of animal species and populations, with a strong focus on social, ecological, and genetic aspects of range shift and range (re )expansion. In particular, I am aiming at the development of integrative conservation strategies. During my PhD, I investigated ecological and genetic factors determining re-colonization success of a protected bat species in Central Germany, closely collaborating with local NGOs (Interessengemeinschaft Fledermausschutz und –forschung Thüringen e.V.) and both local and international research institutions (Nachtaktiv – Biologen für Fledermausforschung, Erfurt, Germany; INRA, Rennes, France). My current Senckenberg Postdoc project is directed at conservation challenges associated with the grey wolf (Canis lupus) recolonizing human dominated regions in Germany and other European countries. In particular, I seek to elucidate individual and cultural factors shaping human perception of and attitudes towards wildlife, especially wolves. Because perceptions and attitudes may depend greatly on knowledge, one objective is to identify and overcome barriers to knowledge transfer and close the gap between science and society. For this purpose, I am developing a tablet application for horizontal knowledge transfer in the framework of the Leibniz-funded project KnowWolf (“Transfer of evidence-based and co-produced Knowledge for Human-Wolf Coexistence”). Social and natural scientists, local wolf information centers, museums, and other public institutions collaborate within this project to maximize the outreach, impact, and sustainability of wolf conservation efforts.

Jan, P.-L.*, Lehnen, L.*, Besnard, A.-L., Kerth, G., Biedermann, M., Schorcht, W., Petit, E. J.†, Le Gouar, P.†, Puechmaille, S. J.† (2019). Range expansion is associated with increased survival and fecundity in a long-lived bat species. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 286(1906), 20190384. doi: 10.1098/rspb.2019.0384 (* Equal contribution; † equal contribution)

Lehnen, L., Schorcht, W., Karst, I., Biedermann, M., Kerth, G., & Puechmaille, S. J. (2018). Using Approximate Bayesian Computation to infer sex ratios from acoustic data. PLOS ONE, 13(6), e0199428. doi: 10.1371/journal.pone.0199428

Zarzoso‐Lacoste, D.*, Jan, P.*, Lehnen, L., Girard, T., Besnard, A., Puechmaille, S. J., & Petit, E. J. (2018). Combining noninvasive genetics and a new mammalian sex‐linked marker provides new tools to investigate population size, structure and individual behaviour: An application to bats. Molecular Ecology Resources, 18(2), 217–228. doi: 10.1111/1755-0998.12727 (*Equal contribution)